Uskoon tuleminen, miten se voi tapahtua?

UskoonMiten kristillinen usko voitaisiin esittää lyhyesti ja uskottavasti? Uskottavasti myös siinä merkityksessä, että se auttaisi henkilökohtaiseen uskoon ja selvittäisi uskon perusteita yksinkertaisesti.

Nykyäänkin moni pohtii, miten löytäisi Jumalan. Tähän auttaa nämä neljän uskonelämän perusasiaa. Ne eivät ratkaise ihmisen epäilyjä ja kysymyksiä, mutta johdattaa Hänen luokseen, joka voi auttaa ja pelastaa.

Tässä nämä neljä tosiasiaa omin sanoin kerrottuna.

1. Jumala rakastaa sinua.
Jumala on luonut sinut. Hän rakastaa sinua suunnattomasti. Olet arvokkaampi kuin tämän maailman kaikki rikkaudet yhteensä. Et ole vain ruumis vaan myös ikuinen sielu, joka pystyy ajattelemaan ja kokemaan. Jumala tuntee kaikki elämäsi asiat ja sanoo: Minä rakastan sinua!

2. Väärät teot, synnit, ovat vieneet sinut pois Jumalan tuntemisesta.
Jumalan on rakkaus, mutta myös pyhyys ja täydellisyys. Ensimmäisten ihmisten synti toi mukanaan kaaoksen. Synnin surkein seuraus on se, ettemme tunne Jumalaa. Synti tekee sokeaksi siten, että emme pidä Jumalan tuntemista edes tärkeänä. Hengellisessä sokeudessa luulemme, että kaikki on hyvin. Synnin ajalliset seuraukset näkyvät jokapäiväisessä elämässämme. Kauhistuttavin seuraus on ikuinen kadotus.

3. Jumala tuli Jeesuksessa maailmaan ja kuoli puolestasi.
Jumala ei hylännyt meitä synnin valtaan. Hän valmisti pelastussuunnitelman. Hän ei käskenyt enkeleitä ja palvelijoitaan auttamaan meitä vaan tuli itse ihmiseksi Jeesuksessa. Jeesus eli täydellisen elämän meidän puolestamme. Hän kuoli ristillä ja kantoi syntiemme rangaistuksen. Jumalan edessä kaikista pahoista teoistasi, synneistäsi ja laiminlyönneistäsi rangaistus on jo kannettu.

4. Pelastus tulee sinun omaksesi kun uskot Jeesukseen.
Jeesus on hankkinut meille täydellisen pelastuksen. Saamme lunastettua omaksemme jo maksetun pelastuksen hyväksymällä ja uskomalla, mitä Jeesus teki. Me emme voi lisätä omalta puoleltamme siihen mitään. Meidän osamme on vain ottaa vastaan valmis paketti.

Voimme tehdä sen keskustelemalla Jumalan kanssa. Voimme sanoa Jumalalle vaikka näin:

Jumala, kiitän sinua, että kutsut minua uskoon. Tunnustan sinulle, että olen tehnyt syntiä (voit kertoa Jumalalle, mitä olet tehnyt ja mikä juuri nyt painaa mieltäsi). Kiitän sinua siitä, että lähetit Jeesuksen kuolemaan puolestani. Uskon, että hän kantoi syntieni rangaistuksen. Jumala, minä haluan uskoa Jeesukseen. Anna minulle oikea, pelastava, usko. Haluan antaa itseni ja koko elämäni sinun käsiisi. Aamen.

Miten tästä eteenpäin?

  • Jumala lupaa kuulla rukoukset. Hänen suuri toiveensa on, että uskomme häneen. Siksi voit luottaa siihen, että Jumala on antanut syntisi anteeksi ja tullut elämääsi.
  • Mene juttelemaan uskovien ystäviesi kanssa siitä, mitä on tapahtunut ja että haluat myös uskoa.
  • Älä unohda yhteyttä omaan seurakuntaasi.
  • Lue Raamattua, jotta oppisit tuntemaan Jumalaa paremmin.
  • Rukoile eli juttele Jumalan kanssa mahdollisimman paljon.
  • Opi lisää uskosta muun muassa kuuntelemalla hengellistä opetusta.

Alkuperäinen artikkeli: http://mikatuovinen.net/miten-tullaan-uskoon/